מהו סימן מסחר?

סימן מסחר מהווה ייצוג ברור ומובהק למוניטין עסקי. יש קווים מקבילים בין רישום של סימן מסחר לבין רישום של פטנט, אך אין זהות מלאה בין הדברים. נפרט ונסביר יותר על סימנים מסחריים, מי צריך את זה ואיך עושים את זה.

כל הייצוגיים האפשריים לסימנים מסחריים

סימן מסחר הוא קודם כל ייצוג גרפי של זהות עסקית, של תאגיד, של מותג שהוא מוצר ואפילו של נותן שירות המעוניין בכך. כייצוג, הסימן יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של צורות. למשל, סימן במובנו הפשוט ביותר יהיה אך ורק מילה או משפט.

המילה "מכבי" למשל תהווה סימן מסחר אולם זהו לא סימן מובהק דיו. לדוגמא, המילה יכולה לייצג את קופת חולים מכבי, את בירה מכבי או את מועדון הכדורגל של מכבי תל אביב. לכן, בדרך כלל סימן מסחרי יכלול בתוכו משהו שמעבר למילה הנקייה. כמעט תמיד הסימן יהיה תשלובת של מילה ביחד עם גופן שנבחר במיוחד לכך.

סביר להניח שקורא/ת שורות אלה יכולים לדמיין בקלות את צורת הרישום המיוחד של מותג הג'ינס לוויס' (באנגלית) או של ענק המשקאות קוקה קולה, בעל האותיות המסתלסלות. אך מעבר לכך, ייצוג של סימן מסחרי יכול לכלול גם סמליל, לוגו שעוצב בצורה מוקפדת ומחושבת על ידי מעצב גרפי (כגון הלוגו המוכר של נייק).

מהו סימן מסחר

היכן מופיע סימן המסחר

אגף הפטנטים של משרד המשפטים אמון על קבלת בקשות לרישום סימנים מסחריים ופרסומם. כל רישום שנקלט ואושר יופיע ברשימת הסימנים המסחריים שאסור לחקות אותם או להשתמש בהם ללא אישור מפורש.

מבחינה עסקית, סימן המסחר יכול להופיע בכל מקום שבו מעוניין בעל העסק. מקובל מאוד להטביע את הסימן המסחרי על גבי מוצרים. אפשר להדביק את הסימן לאחר הדפסתו על מדבקה. במוצרי אופנה, סימן מסחרי יודפס על גבי טיקט. אך מכיוון שהסימן הזה הוא גם מיתוג, הרי שמאוד מקובל למקם אותו גם על גבי שלטים של חנויות, בפרסומים בעיתונות, באתרי אינטרנט מסחריים. בסיכומו של דבר, אלה הפנים של העסק, בכל פרסום ובכל צורה שיש לה ערך שיווקי.

טוב לעסק וטוב לצרכן

סימן מסחרי נועד למנוע ממתחרים להשתמש במותג שלא שייך להם. לדוגמא, יצרן של נעליים לא יוכל להשתמש בלוגו מוכר של עסק מתחרה, שיודפס על גבי אריזת מוצריו. הסימן המסחרי מהווה זכות קניינית. בתור שכזה עסק שיפגע בקניין צפוי להיתבע. הפרה של סימן מסחרי קלה יחסית להוכחה בבית המשפט וזאת בניגוד למותג שלא נרשם קודם לכן. כלומר, מבחינה עסקית ושיווקית, סימנים מסחריים מונעים מאחרים להשתמש במוניטין שנבנה בעשר אצבעות. יחד עם זאת, סימנים מסחרים מועילים וטובים גם עבור הצרכנים.

סימן מוכר וידוע מאפשר לצרכנים לזהות על המדף בצורה קלה ומהירה את המותג המועדף. לא צריכים בכל רכישה לקרוא את האותיות הקטנות שעל המוצר. לא חייבים להצטייד בזכוכית מגדלת וגם קל מאוד לזהות חבר חדש למשפחת מותגים קיימת. עוד דוגמא, רשת בתי קפה שפותחת סניף חדש תזוהה מיד על ידי העוברים ושבים, מבלי שצריך לבנות מותג מאפס. השם, הלוגו, הצבעים ידועים ומציינים איכות. הציבור מיטיב לזהות מותגים בין רגע וגם בזה טמון ערכם.

האם סימן רשום שלכם לתמיד?

לאחר שמחלקת סימני המסחר ברשות הפטנטים של משרד המשפטים אישרה סימן מבוקש, הוא יירשם כחוק. הרישום נשמר לתקופה של עשר שנים ולאחר מכן ניתן לחדש לתקופה נוספת. בכל תקופה ניתן לחדש את הרישום או לבצע שינויים בסימן, במידה ומשנים את המותג או מרעננים אותו.

לקריאה נוספת:

סימן מסחר – כל המידע בנושא