כשהעסק מתרחב לחו"ל – מדריך להצלחה

כשהעסק מתרחב לחו"ל

אם החלטתם להתרחב עסקית לחו"ל או ממש להעביר את העסק שלכם לחו"ל, מהיכן מתחילים? מה כרוך בכך? מה חשוב לדעת? אלה כמה שיקולים מעשיים:

מנהלות לגבי מסמכים

בהתרחבות העסק לחו"ל, תצטרכו כמובן לטפל במנהלות רבות. בין השאר, תעבירו מסמכים שונים למגוון גורמים. יהיה צורך בשירותי נוטריון, לשם העברת גרסאות תרגום מאושרות של מסמכים שונים. בעזרת תרגום נוטריון תוכלו לקבל גם את שרות התרגום עצמו מהנוטריון ואז, האישור נחשב אפילו "חזק" יותר (כי הנוטריון מאשר בו גם את דיוק התרגום). אפשרות מעט חלשה יותר, היא "אישור נוטריוני להצהרת מתורגמן". במקרה כזה, הנוטריון מאשר רק שישנו מסמך מסוים, עם גרסה מתורגמת מסוימת ושהתרגום בוצע על ידי אדם ספציפי שמיומן בכך.

מנהלות בחו"ל

חיוני כמובן לקחת בחשבון את מגוון המנהלות מול רשויות שונות ולא רק. מנהלות אלה מהוות הכרח טכני. מעבר לכך, עשויות להיות להן השלכות רבות וקריטיות אפילו, על כדאיות מהלכים שונים בחו"ל. למשל, בכל הנוגע להיבטי מס – האם וכמה צריך לשלם ועל מה בדיוק? כמה בחו"ל? כמה בארץ? בנקודות כאלה, חשוב מאוד לקחת ייעוץ ממי שמתמחה ספציפית בכך. ישנם גם היבטי פתיחת חשבון בנק בחו"ל, מגוון היבטים משפטיים ומנהלות נוספות.

מעט אבל בשל

באופן טבעי, התחלות במקום חדש נוטים לעשות בצורה זהירה ומצומצמת. אבל מה שאתם כן מחליטים לעשות בהתחלה, עשו בצורה רצינית ומלאה. כיום יש דרכים רבות למכור לחו"ל בקלות יחסית. לכן, גם קל לנסות זאת בהיקפים קטנים. אלא שחשוב שלא להתחיל בצורה שהיא יותר מדי ניסיונית וזהירה. אתם חייבים להבין היטב את מכלול הדרישות המעשיות של הלקוחות ולעמוד בהן – כמויות מוצרים בהם הם מעוניינים, איכות, אופן ומהירות משלוח וכדומה. גם אם יש לכם מוצר מצוין, לקוח פוטנציאלי לא יקבל בהבנה שחסר לגבי המוצר משהו מרכזי, כמו תמיכה טלפונית (אם הדבר מקובל בשוק הזה), רק בגלל שאתם עדיין בניסיון. התגובה עשויה להיות "הם לא רציניים – עושים חצי עבודה" או "דברו איתי אחרי שיהיה לכם מוצר מוכן עד הסוף". בשני המקרים, זו התחלה "ברגל שמאל".

היכרות עם התרבות העסקית

חיוני להכיר היטב את התרבות העסקית של היעד בחו"ל, בו אתם מתכננים לפעול. מדובר בנושא שניתן ללמוד בצורה שיטתית – יש יועצים מומחים שמלמדים זאת. כדאי שלא לזלזל בנקודה זו, שהיא שולית לכאורה. מודעות לנושא זה, עשויה לחסוך מכם עוגמת נפש, לצמצם נזקים ומצד שני – לפתוח הזדמנויות ולייעל את הפעילות בכלל.

תשתיות מחשוב מתאימות

בהרחבת פעילות לחו"ל, תהיינה השלכות גם להרחבת מערך המחשוב שלכם. מדובר בנושא טכני, אבל כזה שהוא בעל משמעויות מעשיות גדולות. תידרשו לתת מתן מענה למשל לתקשורת מול לקוחות מרוחקים ולמחשוב של סניפים חדשים בחו"ל. שימוש בשירותי ענן עשוי לסייע לכם מאוד בכך, תודות לגמישות הרבה שהם מספקים ויתרונות נוספים. יש שירותים חיצוניים שיכולים לסייע לכם בזה.

שיקולים נוספים

על קצה המזלג, אלה עוד כמה דוגמאות לנקודות חשובות בהקשר הרחבת פעילות לחו"ל: 

שיווק – אילו התאמות חשוב לעשות בנושא השיווק של העסק?

חברה עצמאית בחו"ל? – האם כדאי לפתוח?

עובדים – האם להעסיק גם בחו"ל? במה זה כרוך?

ייצור – האם כדאי גם לייצר בחו"ל?

שפה – אילו היבטי שפה ולוקליזציה יש?

לסיכום

התרחבות עסקית לחו"ל היא בוודאי עניין מורכב. זאת, במיוחד לאור העובדה שמדובר על פעילות במקום שחדש לכם מבחינות רבות. מצד שני, אתם לא הראשונים שעושים זאת. אם אחרים הצליחו, גם אתם תצליחו!

גלילה לראש העמוד