האם כדאי להקים עסק בירושלים?

ירושלים היא עיר ייחודית שיש בה קסם שלא ניתן למצוא במקום אחר. אבל העיר הזאת  מכילה לא מעט קונפליקטים החל ממלחמות פוליטיות על רקע דתי לאומני ועד סכסוכים על רקע מדיני. העיר בעלת 70 השמות סובלת גם מתקופות של טרור מפחיד, כמו גם מתקופות של שפל כלכלי, בעיות תחבורה ולעיתים גם סכסוכים בין תושבי העיר.

ובכול זאת מדובר בעיר נהדרת שרבים מקימים בה עסקים שעובדים ופועלים כבר במשך שנים! הלקוחות הנאמנים, האווירה הייחודית של העיר, הגיוון האתני של התושבים ואנשים צעירים שנוהרים אל האוניברסיטה העברית, כמו גם תיירים שנחשבים לקוחות מצוינים – כולם יכולים להפוך בית עסק למשתלם.

האם כדאי להקים עסק בירושלים?

אבל האם כדאי "לקחת סיכון" ולהקים עסק בירושלים? התשובה: "הכול תלוי".

כשמקימים עסק בירושלים יש הרבה משתנים בהם תלויה ההצלחה של העסק. מדובר במשתנים שצריך לחשוב עליהם החל מסוג המבנה בו תרצו שהעסק שלכם ישכון עד לרחוב בו תקימו את העסק. שאלו עצמכם: האם מדובר ברחוב שוקק חיים או לא? ומה הצרכים של המבנה? אם תבחרו מבנה ישן (מרבית המבנים בירושלים ובמרכז העיר אכן ישנים אבל בעלי אופי מיוחד), כדאי לבחור איש מקצוע שיבצע בשבילכם שיפוצים בירושלים כדי להשמיש את המבנה ולוודא שאין בעיות מיוחדות..

שיפוצים כאלה משתלמים בעיקר אם מדובר במבנה ששייך לכם וכאשר המקום מארח ומקבל לקוחות. לדוגמא: הקמת בית מלון בוטיק בירושלים תדרוש שיפוצים. גם בית קפה או מסעדה, חנות בגדים ושאר מרחבים: דורשים שיפוץ. בדרך כלל במבנים ירושלמים עתיקים דרושה החלפת תשתיות וביצוע איטום מחודש. קחו זאת בחשבון.

אם המבנה בשכירות כדאי מאד שהשיפוץ יעשה על חשבון בעל הבית. אם תבחרו לבצע שיפוץ לבד, חשוב שתשימו לב לשימור אופיו של מבנה ישן בעיקר כזה שבנוי אבנים ירושלמיות יפות, או שתבחרו בחידוש במקרים של מבנה שאין לו אופי ותרצו להפוך למודרני יותר. בכול מקרה יש לבחור איש מקצוע אמין לביצוע העבודה כמו קבלן שיפוצים בירושלים שמכיר את העיר ואת הדרך לשפץ בה מבנים.

כעת יש לשים לב לסוג העסק

יש עסקים שמתאימים לעיר ומצליחים במיוחד החל מחברת שליחויות עד חנות לביגוד צנוע עבור חרדים, או בית מרקחת. פאבים למשל יהיה קשה יותר להחזיק משום שחיי הלילה של העיר בשנים האחרונות נמצאים בדעיכה. גם מסעדת יוקרה עלולה להיות בעייתית – אבל אם אתם פותחים חומוסיה – דעו שהיא יכולה מאד להצליח כמו גם מסעדת פועלים שפתוחה בצהריים, מה שיכול להתאים יותר לאופי של העיר.

קהל יעד

קהל היעד שלכם, משמע: מי שאליו מיועד המוצר או השירות שלכם, חשוב מאד להחלטה האם להקים עסק בירושלים או לא. בירושלים יש יותר ממיליון חרדים ויותר מ25 אלף סטודנטים. אם המוצרים שלכם למשל הם ספרי תורה, אז אתם בעיר הנכונה. אם אתם מקימים בית קפה לסטודנטים במרכז העיר ההצלחה תהיה קצת פחות גדולה. התאמה לקהל היעד חשובה.

לסיכום, ירושלים היא עיר שפנים רבות לה והיא יכולה להוביל אתכם להצלחה אבל גם למפלה. כדי לדעת יותר על נתונים שקשורים לעיר כדאי להכנס לאתרי טיולים שמספרים על העיר, לאתר של עריית ירושלים כדי לבדוק מה מתחדש ומתרחש ומומלץ אפילו להגיע לאוניברסיטה העברית ולשאול סטודנטים האם עסק כמו שלכם חסר להם ומה הם צריכים, או שכדאי להסתובב בעיר , לסקור עסקים אחרים ואת הפעילות שקורית בעיר. בהצלחה!